Dla pasjonatów
KLASA II
2.1.Kto ma więcej kości: niemowlę czy dorosły? Jak to możliwe?
2.2.Studenci medycyny wymyślili specjalną rymowankę, dzięki której łatwiej im zapamiętać nazwy wszyskich kości nadgarstka. Znajdź ten wierszyk, naucz się go na pamięć, tak by w klasie na modelu wskazać poprawnie wszystkie te kości.
3.1.Jak to możliwe, że nie wszystkim wyrastają ósemki? O czym to świadczy?
3.2.Czy można jeść wisząc na trzepaku do góry nogami? Dlaczego?
3.3.Cholesterol jest związkiem, który przez większość ludzi uważany jest za szkodliwy dla zdrowia. Jednak cholesterol pełni w ciele człowieka ważne funkcje biologiczne i jego obecność w organizmie jest konieczna. Podaj przykład pozytywnej roli cholesterolu w organizmie człowieka.
4.1.Co to jest i na czym polega choroba dekompresyjna?
4.2.Dlaczego bardzo często noworodki mają żółtaczkę i czemu nazywa się ją "fizjologiczną"?
4.3.Serce poza organizmem zmarłego (np. w wyniku wypadku) człowieka kurczy się jeszcze przez wiele godzin, jeżeli jest przechowywane w płynie fizjologicznym bogatym w tlen i o odpowiednim składzie chemicznym. Jak to możliwe?
4.4.Tlenek węgla (czad) dostając się do organizmu człowieka tworzy z hemoglobiną względnie trwały związek. Źródłem czadu mogą być spaliny i dym papierosowy. Wyjaśnij, dlaczego nazywa się go cichym zabójcą.
4.5.Dlaczego w trakcie operacji usuwania nowotworu bardzo często wycina się też okoliczne węzły chłonne?
4.6.Zaprojektuj i wykonaj poster na temat AIDS (drogi zakazenia wirusem HIV, zachowania bezpieczne, HIV a AIDS itp.).
5.1.Na pewno nie raz słyszałaś/eś z ust mamy przestrogę: "Nie mów w trakcie jedzenia!" Wyjaśnij, czy troska mamy ma w tym wypadku uzasadnienie fizjologiczne.
5.2.Dlaczego tchawica zbudowana jest z chrząstek w kształcie podkowy (a nie np. w kształcie pierścieni)?
5.3.Dlaczego, jeśli zakrztusimy się np.pokarmem (i nie uda nam się go wykrztusić) to zdecydowanie częściej wpada on do oskrzela i płuca prawego, a nie lewego?
6.1.Czasem, kiedy w trakcie lekcji prosicie o pozwolenie na wyjście do toalety, pada argument:
"bo mi za chwilę pęcherz pęknie..." Czy to realna "groźba"?
7.1.Czym są i gdzie leżą "szare komórki"?
7.2.Czy (istniejący zwłaszcza w krajach południowych) zwyczaj poobiedniej sjesty ma swoje fizjologiczne uzasadnienie?
7.2.W Polsce i na świecie zauważono od dawna zanikanie u niektórych dorosłych umiejętności czytania i pisania (czyli zjawisko wtórnego analfabetyzmu), mimo że opanowali oni te czynności w szkole. Określ, do jakiej kategorii odruchów należą umiejętności czytania i pisania oraz wyjaśnij, dlaczego. Podaj prawdopodobną przyczynę zaniku tego typu odruchu wśród wtórnych analfabetów.
KFS - Copyright Reserved - 2010-2018